CZYTAMY

CZYTAMY

Szukaj na tym blogu

sobota, 6 września 2014

Kiedy z dzieckiem do logopedy?



Wielu rodziców zastanawia się, kiedy jest odpowiedni moment na wizytę u logopedy. Chcąc udać się z małym dzieckiem na diagnozę logopedyczną, często słyszą od najbliższych, innych rodziców, a nawet lekarza pediatry, że dziecko z problemów związanych z mową „wyrośnie”…

Tymczasem wczesna interwencja logopedyczna, w przypadku wielu zaburzeń jest podstawą skutecznego działania i znacząco zwiększa szanse dziecka na prawidłowy rozwój!




Kiedy zatem powinniśmy szukać pomocy logopedy?

W przypadku niemowląt, warto zasięgnąć porady specjalisty w zakresie wczesnego wspomagania logopedycznego, gdy:
  • dziecko jest w tzw. grupie wysokiego ryzyka (z ciąż wielopłodowych, z porodów patologicznych, z obniżoną punktacją Apgar, z wadami rozwojowymi)
  • dziecko jest przedwcześnie urodzone
  • pojawiają się trudności z karmieniem niemowlęcia (zbyt słaby odruch ssania, trudności z koordynacją ssania-połykania-oddychania, problemy z gryzieniem i żuciem)
  • u dziecka zdiagnozowano: skrócone wędzidełko podjęzykowe, wiotkość krtani, nieprawidłowe napięcie mięśniowe, zaburzenia słuchu,
  • u dziecka nie rozwijają się prawidłowo funkcje prelingwalne (głużenie, gaworzenie)

Z małym dzieckiem, rodzice powinni udać się niezwłocznie do logopedy, gdy:
  • pojawia się opóźnienie w rozwoju mowy (np. gdy dziecko powyżej 12 miesiąca życia nie używa żadnych słów lub gdy dziecko powyżej 2 lat posługuje się jedynie kilkoma słowami)
  • dziecko zamiast słów używa gestów, mimiki
  • dziecko nie rozumie poleceń rodziców
  • dziecko ma nieprawidłowy tor oddechowy (nawykowo oddycha ustami, często ma otwartą buzię)
  • dziecko deformuje głoski (np. przy realizacji głosek wysuwa język między zęby)
  • dziecko nie realizuje głosek, które na danym etapie powinny się pojawić (np. 4-latek jeszcze nie mówi głoski „k” lub „f”)
  • dziecko ma nosową barwę wymowy
  • w mowie dziecka obserwuje się niepłynność (dziecko zacina się, powtarza wielokrotnie głoskę, sylabę, słowo; rodzice podejrzewają, że dziecko się jąka)
  • zdiagnozowano u dziecka: zaburzenia słuchu, zaburzenia ze spektrum autyzmu, mózgowe porażenie dziecięce

UWAGA!
Mimo wielu niepokojących sygnałów, których rodzice nie powinni lekceważyć są także sytuacje, gdy wizyta u logopedy nie jest konieczna. Jeśli 3-latek zamienia głoskę „sz” lub „s” na ś (zamiast „szafa” mówi „safa”), a zamiast „r” wymawia „l” lub „j” (nie „rower” a „jowej”) jest to zupełnie naturalne i rodzice powinni jedynie obserwować, czy w oczekiwanym momencie pojawi się prawidłowa realizacja głoski.

Autorka tekstu:
mgr Joanna Trzyna
Gabinet Logopedyczny
pl. Kolegiacki 12a/307 Poznań
kom. 799 097 797

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Spodobał Ci się nasz tekst? Nie zgadzasz się z nim? Napisz nam o tym!