CZYTAMY

CZYTAMY

Szukaj na tym blogu

poniedziałek, 26 października 2015

Warstwy lasu, rośliny, zwierzęta, czyli leśne rysunki i kolaże utrwalające wiedzę

Jesień i towarzyszące jej leśne spacery są dla nas okazją do nauki. Uczymy się rozpoznawać drzewa, grzyby, a także inną roślinność. Przy okazji wypatrujemy także leśnej zwierzyny. W tym roku po raz pierwszy na własne oczy - i to bynajmniej nie za pośrednictwem telewizora, czy też innych mediów - udało nam się zobaczyć dzięcioła. Po powrocie do domu nasze obserwacje postanowiliśmy przełożyć na papier, celem utrwalenia nabytej wiedzy. Moje starsze dziecko narysowało fragment lasu wraz z jego mieszkańcami, a następnie - z inicjatywy nauczycielki - podzieliło go na warstwy i okleiło otrzymanymi opisami.

To ćwiczenie na poziomie 2 klasy szkoły podstawowej, ale... równie dobrze możemy przeprowadzić je z młodszymi dziećmi - skupiając się nie na warstwach lasu, lecz wyłącznie na zwierzętach lub roślinach. Jeśli dziecko jest zbyt małe na samodzielne rysowanie, wykonajmy wyklejankę. Brak przyrodniczej prasy? Wystarczy przykładowe zwierzęta i/lub rośliny wydrukować z internetu. Możemy uzupełnić je o własne dodatki - ziemię, niebo, słońce, czy inne elementy, których narysowanie nie sprawi nam trudności. W ten sposób otrzymamy jesienny kolaż (okazja, by wyjaśnić lub przypomnieć dziecku, cóż to takiego). Całość uzupełniamy opisami - ręcznie lub posługując się wydrukami. Możecie je przygotować samodzielnie wybierając dowolne, dopasowane do Waszej pracy opisy. Dla ułatwienia - przygotowaliśmy małą listę. Możecie ją sobie po swojemu uzupełnić. Do dzieła! 

WARSTWY LASU:

=> ŚCIÓŁKA LEŚNA, GLEBA
=> RUNO LEŚNE
=> PODSZYT
=> KORONY DRZEW

ZWIERZĘTA:

dżdżownica, jeż, sarna, lis, wilk, dzik, żubr (okazja do pogadanki o zwierzętach chronionych), wiewiórka, dzięcioł, sowa

ROŚLINY:

dąb, kasztanowiec, jarzębina, sosna, świerk, paproć, wrzos, poziomka, jeżyna, malina, borowik, muchomor czerwony, mech

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Spodobał Ci się nasz tekst? Nie zgadzasz się z nim? Napisz nam o tym!