Na pewno każdy z nas zna takie zmysły, jak: zapach,
smak, wzrok, słuch, dotyk. Są to zmysły zewnętrzne, czyli najprościej
tłumacząc takie, które powstają na zewnątrz naszego ciała. Mało, kto
zdaje sobie sprawę z „posiadania” zmysłów wewnętrznych (znajdujących się
wewnątrz ciała), które są dla nas równie ważne. O ile zmysły zewnętrzne
udaje nam się zazwyczaj kontrolować, na przykład zatykamy nos przy
brzydkim zapachu, to wewnętrzne są nieustannie aktywne i nie możemy ich
wyłączyć.
Zmysły wewnętrzne są istotne w terapii
Integracji Sensorycznej i często można spotkać się w diagnozach lub
informacjach od terapeuty z ich nazewnictwem. Dlatego warto je sobie
przybliżyć, by mieć świadomość, o czym rozmawiamy ze specjalistą i jakie
problemy mogą mieć nasze dzieci.
Zmysły wewnętrzne to:
- zmysł przedsionkowy – odbierany za pomocą ucha wewnętrznego; dostarcza wiadomości na temat położenia głowy w stosunku do powierzchni ziemi, ruchu naszego ciała w przestrzeni oraz równowagi;
- zmysł proprioceptywny – dostarcza wiadomości w wyniku rozciągania się i kurczenia mięśni na temat pozycji ciała i ruchów części naszego ciała;
- zmysł interoceptywny – dostarcza wiadomości o wrażeniach płynących z narządów wewnętrznych; reaguje między innymi na takie funkcje, jak głód, ciepłota ciała, stan pobudzenia.
Bardzo
ważna jest pomyślna współpraca zmysłów wewnętrznych i zewnętrznych,
czyli prawidłowe przetwarzanie sensoryczne, które polega na
organizowaniu informacji pochodzących z naszego ciała i świata
zewnętrznego w celu wykorzystania ich w codziennym życiu.
Problemy
z przetwarzaniem sensorycznym mogą powodować między innymi kłopoty z
równowagą, koordynacją, planowaniem motorycznym, rozproszoną uwagą,
bardzo częste trudności z zasypianiem, a przez to wpłynąć na trudności z
uczeniem, „niezgrabność ruchową”, a nawet niepewność i niską samoocenę
dziecka.
Jeżeli macie obawy, że Wasze dziecko jest
„niezgrabne ruchowo” lub wychowawca daje Wam sygnały, że dziecko wydaje
się „odstawać od rówieśników”, ma trudności z koncentracją uwagi, warto
wtedy skontaktować się z terapeutą SI. Terapeuta przeprowadzi
obserwację i testy, które określają trudności dziecka i dostosowują do
nich terapię.
Z życzeniami prawidłowej współpracy
zmysłów zewnętrznych i wewnętrznych,
Marta Trzcińska
oligofrenopedagog,
pedagog kulturoznawstwa i edukacji elementarnej, terapeuta SI,
arteterapeuta; pracująca w szkole podstawowej z oddziałami
integracyjnymi; a prywatnie mama 3,5-letniej Agatki
Literatura:
Kranowitz C. S., „ Nie-zgrane dziecko. Zaburzenia przetwarzania sensorycznego – diagnoza i postępowanie,” Wyd. HARMONIA.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Spodobał Ci się nasz tekst? Nie zgadzasz się z nim? Napisz nam o tym!